Wat zijn vermoeide ogen?

Vermoeide ogen: het is een veelgehoorde klacht. Tegenwoordig werken we immers bijna allemaal de hele dag achter een computer. ‘s Avonds ploffen we op de bank en zetten we de televisie aan. Tussendoor kijken we regelmatig op onze smartphone. Voor het slapengaan lezen we nog een paar bladzijdes uit een boek of we scrollen nog wat op onze telefoon. Niet gek dus als je ogen aan het einde van de dag uitgeput en vermoeid aanvoelen. Vermoeide ogen na een hele dag op je beeldscherm kijken noemen we ook wel ‘vierkante ogen’. 

De medische term voor vermoeide ogen is asthenopie. 

Wat zijn de symptomen van vermoeide ogen?

Vermoeide ogen kunnen samengaan met één of meer van onderstaande klachten:

  • Wazig zien

  • Dubbelzien

  • Tranende ogen of juist droge ogen

  • Een branderig gevoel in de ogen

  • Pijn in of rondom de ogen 

  • Overgevoeligheid voor licht

  • Moeite met accommoderen (scherpstellen tussen verschillende afstanden)

Als je de hele dag achter een beeldscherm werkt en (onbewust) een verkeerde houding aanneemt, dan is het niet vreemd als je ook last hebt van hoofd-, nek-, schouder- en rugpijn. Ook klachten als prikkelbaarheid, een onrustig gevoel en moeite om je te concentreren, kunnen samenhangen met vermoeide ogen.

Wat is de oorzaak van vermoeide ogen?

Vermoeide ogen kunnen diverse oorzaken hebben. We zetten de meest voorkomende voor je op een rij:

  • Langdurig je ogen inspannen, bijvoorbeeld door lezen, autorijden of werken achter een beeldscherm. 

  • Lezen in een slecht verlichte ruimte. 

  • Fysieke of mentale vermoeidheid.

  • Stress. 

  • Een niet of niet goed gecorrigeerde brilafwijking.  

Tips bij vermoeide ogen

Heb jij last van vermoeide ogen? Er is een aantal dingen die je zelf kunt doen om je klachten te verminderen, namelijk: 

  • Tip 1: zorg dat je voldoende slaapt en ontspant. Een volwassene heeft elke nacht zo’n zeven à acht uur slaap nodig. 

  • Tip 2: geef je ogen regelmatig een pauze. Lezen, televisie kijken, computeren, autorijden: het vraagt allemaal veel van je ogen. Geef je ogen daarom regelmatig wat rust. Werk je de hele dag achter een beeldscherm? Loop dan regelmatig even weg van je computer om een kopje koffie of thee te halen of om een klein blokje om te gaan. Als je pauze neemt, pak dan niet je telefoon erbij, want dat is ook een beeldscherm.

  • Tip 3: pas de 20-20-2-regel toe. Vind je het lastig om voldoende pauzes te nemen tijdens je werkdag? Pas dan de 20-20-2-regel toe: na 20 minuten schermtijd, 20 seconden in de verte kijken én elke dag 2 uur naar buiten. Zet elke 20 minuten een timer, zodat je eraan herinnert wordt om je ogen even pauze te geven.

  • Tip 4: knipper regelmatig met je ogen. Wist je dat je automatisch minder knippert met je ogen als je achter een beeldscherm werkt? Let er daarom op dat je genoeg met je ogen knippert om je ogen vochtig te houden. Een simpele, maar effectieve methode om de kans op vermoeide ogen te verkleinen! 

  • Tip 5: beweeg je ogen. Je ogen kijken graag naar nieuwe beelden en kleuren. Als je lang naar je scherm tuurt, is er weinig afwisseling voor je ogen. Kijk daarom regelmatig even naar buiten voor nieuwe indrukken. 

  • Tip 6: pas je werkhouding aan. Voor je nek en je rug is het belangrijk dat je scherm zich op ooghoogte bevindt. Door je scherm nét iets lager te zetten, kijk je iets meer naar beneden en sluit je je ooglid een klein beetje. Hierdoor is het oogoppervlak dat kan uitdrogen kleiner dan wanneer je recht vooruit kijkt en je je ogen helemaal open hebt. Let er wel op dat deze houding ook fijn is voor de rest van je lichaam. 

  • Tip 7: eet voldoende vitamine A. Deze vitamine helpt om normaal te kunnen zien. Je vindt deze vitamine onder andere in vlees, vis, zuivel, eieren, maar ook in wortel, spinazie, boerenkool en andijvie.

  • Tip 8: overweeg een computerbril of een bril met blauwlichtfilter. Werk jij de hele dag achter een beeldscherm? Dan is een computerbril of een bril met blauwlichtfilter zeker het overwegen waard. Een computerbril is een bril op sterkte die geoptimaliseerd is op de afstand tussen je ogen en je beeldscherm. Zo heb je perfect zicht op je scherm. Een bril met blauwlichtfilter bevat een speciale coating die het blauwe licht van je beeldscherm filtert. Hoewel de werking van deze bril niet wetenschappelijk onderbouwd is, ervaren veel mensen die er een dragen dat hun ogen meer rust krijgen.

  • Tip 9: zorg voor een goede luchtvochtigheid in de ruimtes waar je woont en werkt. Een goede luchtvochtigheid is tussen de 40-60%. Je kunt dit meten met een speciaal apparaatje: een hydrometer. Het plaatsen van luchtbevochtigers helpt om de luchtvochtigheid op peil te houden. 

  • Tip 10: zorg voor voldoende frisse lucht in de ruimtes waar je woont en werkt. Zet daarom elke dag ten minste tien minuten de ramen open.

  • Tip 11: laat je ogen elk jaar controleren, ook als je al een bril of lenzen draagt. Zo weet je zeker dat je huidige kijkoplossing nog bij je ogen passen. 

Kom langs in de winkel

Wil je persoonlijk advies over de gezondheid van jouw ogen? Kom dan langs in de winkel. Daar helpen onze opticiens en optometristen je graag verder.

Maak een afspraak Vind een winkel